3 AKTIVITI YANG BOLEH DILAKUKAN KETIKA CUTI SEMESTER

Cuti semester dah mula? Oh bosannya! Apa nak buat? Kalau siang malam asyik makan dan tidur, pastinya berat badan akan naik lepas tu hari-hari mak ayah akan membebel. Haaa, kalau anda sedang mencari aktiviti yang simple untuk dibuat sepanjang berada di rumah, jom baca.

1. ONLINE BUSINESS

Nowadays semua benda goes online. Online class, online shopping, online wedding, aha! Tak lupa juga online business! Business apa kita boleh start dari rumah?
Cuti semester bermula maknanya tiada gangguan daripada pensyarah dan urusan di kampus. Jika anda seorang yang meminati bidang digital dan suka mencari duit, aktiviti ini adalah yang terbaik untuk anda. Aplikasi apa yang mudah untuk digunakan? Produk atau perkhidmatan apa yang boleh kita tawarkan? 

Kami percaya ramai anak muda pastinya memiliki akaun sosial media seperti Facebook dan Instagram. Daripada platform ini kita boleh mendaftar sebagai dropship untuk produk tertentu. Tak kurang juga ada yang mengambil peluang menggunakan Instagram dan Facebook untuk dan mencari job untuk buat video review makanan, produk kosmetik, dan pakaian untuk dikongsikan bersama followers- followers mereka.  

2. MENCUBA RESEPI BARU

Kalau sebelum ini kita kekangan masa untuk belajar memasak kerana sibuk dengan kuliah dan kerja, apa kata semasa cuti semester ini kita cuba belajar resepi baru, samaada membuat kuih, pastri, lauk-pauk dan sebagainya.

Mencuba resepi baru membentuk kreativiti dalam diri selain membantu meningkatkan keyakinan diri kita apabila makanan yang dimasak dihidangkan kepada keluarga atau dikongsikan bersama jiran tetangga. Bak kata PM kita Tan Sri Muhyidin Yassin, jika masak tak menjadi bolehlah post di group facebook "Masak apa tak jadi hari ini."

3. SPRING CLEANING

Selain business online dan memasak, apa kata kita spring cleaning pulak. Kemas rak buku ke, almari baju, stor ataupun menghias bilik. Oleh kerana kita akan banyak luangkan masa di rumah sepanjang cuti ini, maka ruang tersebut hendaklah bersih, cantik dan selesa. 


Thank you for reading.
Website: www.city.edu.my
Facebook: cityumalaysia





Comments